top of page

KUNSTBOEKEN
Verhalen voor kinderen geïllustreerd met foto’s

HET STRUIKMONSTER

2023

‘‘Het Struikmonster’' is een interactief verhaal in het Engels voor kinderen geïllustreerd met foto’s, geïnspireerd door zowel mijn zoon als de natuur in mijn achtertuin, gelegen in het Nederlands bosgebied ‘‘De Veluwe''. Het project vertelt een bijzonder verhaal over een struikmonster dat gewend is te jagen op buitenbeentjes en kiest een houten hert als zijn volgende doelwit.

 

Pesten komt voor op alle leeftijden, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Mensen die gepest worden voelen zich vaak ellendig, bang, gekwetst en beschaamd. Heel vaak lijdt de persoon die gepest wordt in stilte en voelt zich eenzaam. Dit eigenaardige verhaal kan als uitgangspunt dienen voor een meer diepgaande discussie tussen een volwassene en een kind over onderwerpen als zich anders voelen, gelijkheid, empathie, tolerantie en vergeving.

 

‘‘Het Struikmonster’’ illustreert met natuurfoto’s een verhaal, dat willekeurige verbindingen in de natuur benadrukt die tot nieuwe betekenissen leiden door digitale fotografische beelden te combineren, bij te snijden, te knippen, aan te passen, te herschikken, om te draaien en te spiegelen. Zo is het mogelijk om ongebruikelijke combinaties te bereiken die de kijker kan ontcijferen, samen met aanvullende tekstuele informatie. Naast digitale fotografische afbeeldingen omvat het project ook werk dat met andere fotografische technieken is gedaan, zoals Pinhole-techniek op een digitale camera en een omgekeerde lens op een digitale camera, en ook werk van andere media zoals handgemaakt papier, organisch materiaal en een geluidstrack. De speelsheid en experimenten van het project kunnen verder verrijken en kan een kind de mogelijkheid bieden om met het project te communiceren door in visuele zin actief betrokken te zijn in combinatie met tekstuele informatie en auditieve en tactiele zintuigen, wat een complexere betrokkenheid biedt.

WAT GEBEURT ER MET BLADEREN
ALS ZE VAN BOMEN VALLEN?

2022-2023

‘Wat gebeurt er met bladeren als ze van bomen vallen?’ is een interactief verhaal in het Engels voor kinderen geïllustreerd met foto’s, geïnspireerd door mijn overleden dochter en de Nederlandse natuur. Het project vertelt een bijzonder verhaal over een blad dat het antwoord zoekt op de vraag ‘Wat gebeurt er met bladeren als ze van bomen vallen?’.

 

Wanneer de koudste en somberste dagen van het jaar aanbreken, is het tijd voor bladeren om hun actieve levenscyclus te beëindigen en ruimte te maken voor de bladeren van het volgende seizoen. Op dezelfde manier hebben alle levende organismen, inclusief mensen, een bepaalde levenscyclus om te volgen en het is heel natuurlijk dat je je afvraagt ​​wat er gebeurt nadat je sterft. Het uitleggen van het onderwerp sterven aan kinderen kan een bijzonder moeilijke taak zijn die op een zachte manier moet worden gedaan, zodat kinderen de dood zien als een deel van iemands leven en worden aangemoedigd om met liefde en respect aan hun overleden familieleden te denken. Dit eigenaardige verhaal kan als uitgangspunt dienen voor een meer diepgaande discussie tussen een volwassene en een kind over het onderwerp leven na de dood.

 

Dit project illustreert met vogel- en natuurfotografie een verhaal, verteld op een antropomorfistische manier, dat willekeurige verbindingen in de natuur benadrukt die tot nieuwe betekenissen leiden door digitale fotografische beelden te combineren, te stapelen, te knippen, aan te passen, te herschikken, te verkleuren, om te draaien en te spiegelen. Zo is het mogelijk om ongebruikelijke combinaties te bereiken die de kijker kan ontcijferen, samen met aanvullende tekstuele informatie. Naast digitale fotografische afbeeldingen omvat het project ook werk dat met andere fotografische technieken is gedaan, zoals Pinhole-techniek op een digitale camera en een omgekeerde lens op een digitale camera, een getinte blauwdruk print, en ook werk van andere media zoals handgemaakt papier, organisch materiaal en een geluidstrack. De speelsheid en experimenten van het project kunnen verder verrijken en kan een kind de mogelijkheid bieden om met het project te communiceren door in visuele zin actief betrokken te zijn in combinatie met tekstuele informatie en auditieve en tactiele zintuigen, wat een complexere betrokkenheid biedt.

Book pagesBM_edited.jpg
DSC_4690.JPG
DSC_4671.JPG
Foto.JPG
Foto3.JPG
Book pages1_edited.jpg
bottom of page